Tunnin juna tänne ja nyt!

Eduskuntavaaliehdokas Marko Tapiolta selkeä viesti tunnin junan puolesta

Tunnin juna- hanke on Varsinais- Suomen tärkein elinkeinopoliittinen hanke tuleville vuosille. Olen suruissani seurannut viime viikkoina poliittisia ulostuloja, joissa tämä yhteinen viesti on kyseenalaistettu. Ymmärrän sen, että ratalinjaus itsessään ei ole kaikkien mieleen, koska inhimillisesti ikäviä tilanteita seuraa aina riippumatta siitä missä rata kulkee.

Mistä tunnin junassa on kyse?

” Tunnin junaksi nimitetään nopeaa junayhteyttä Helsingin ja Turun välillä. Helsingin ja Turun välisen ratayhteyden nopeuttamiseksi toteutetaan kokonaan uusi oikorata Espoosta Lohjan kautta Saloon. Lisäksi nopea yhteys sisältää Espoon kaupunkiradan, Salo–Turku-kaksoisraiteen sekä Turun ratapiha-alueet. Tunnin juna ei siis liikennöisi nykyisellä rantaradalla vaan uudella radalla, joka on noin 40 kilometriä rantarataa lyhyempi. Tunnin juna ei ainoastaan kytke yhteen kahta suurta keskusta, vaan tuo radan paikkakuntia tiiviimmäksi osaksi pääkaupunkiseutua.”

Koko hankkeen kustannusarvioksi on muodostunut 1,5 mrd euroa. Mittaluokaltaan puhutaan siis valtavasta hankkeesta valtion tasolla. Monet suomalaiset poliitikot tekevät erinomaista lobbaustyötä asian puolesta myös EU- tasolla ja sieltä olisikin varmasti saatavilla mittava tuki raidehankkeeseen.

Miksi tunnin juna hyödyttäisi Saloa?

Teimme hieman laskelmia tiimini kanssa tunnin junan ajallisesta vaikutuksesta salolaisen työssäkävijän kannalta. Tällä hetkellä keskiverto junavuoro Turusta Helsinkiin kestää 1h 58 min. Salosta Helsinkiin keskimääräinen matka- aika on 1h 30 min. Laajoja ongelmia junamatkaajille aiheuttaa junien myöhästely – usein rantaradan heikon kunnon vuoksi. Tällöin seuraa dominoefekti ja kaikki junavuorot myöhästyvät merkittävästi.

Tunnin juna hankkeen toteutuessa työmatka Salosta Helsinkiin lyhenisi heti n. 20 min. Lisäksi kaluston uusimisen jälkeen, kun radan maksiminopeutta(300km/h) voitaisiin hyödyntää, matkan kesto olisi n. 50 min. Mikä tärkeintä yhden junan myöhästely ei aiheuttaisi edellä mainittua dominoefektiä. Hyväkuntoisella radalla pystyisi myös kirimään aikataulua kiinni eikä tarvitsisi odotella hidastelijaa kuin ”etana tienpientareella”.

Yhteenvetona tunnin juna lyhentäisi salolaisen työmatkalaisen työpäivän pituutta Helsingin suuntaan reilun tunnin. Viikossa tämä tarkoittaisi melkein kokonaista työpäivää. On täysin selvää, että tämä hanke edistäisi merkittävästi salolaisten pendelöintimahdollisuutta ja laajentaisi työssäkäyntialuetta. Salo pääsisi kunnolla mukaan pääkaupunkiseudun kasvuun. Täytyy muistaa, että tämä olisi mahdollisuus myös salolaisille yrityksille saada Saloon osaavaa työvoimaa. Minä haluan, että mahdollisimman moni valitsee kotipaikakseen juuri Salon. Kun lopullinen päätös tunnin junan toteutumisesta saadaan, niin aseman lähelle täytyy rakentaa lisää parkkitilaa esimerkiksi Meriniityn puolelle. Myös uuden matkakeskuksen rakentamista tulee harkita samassa yhteydessä. Alustavia suunnitelmia näistä molemmista hankkeista on jo olemassa. Nämä kaikki asiat saadaan eteenpäin, kunhan viestimme valtion ja EU:n suuntaan on yhtenäinen.

Marko Tapio (kok.)

Eduskuntavaaliehdokas
Tulevaisuuden Rakentaja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *