Kaupungin keskustaa kehitettävä

Marko Tapio on Salon kaupunginhallituksen jäsen ja tähtää kevään eduskuntavaaleissa kansanedustajaksi

Salon kaupungin keskustan uudistaminen on tarpeen. Maanantaina hyväksytty katuympäristöllinen yleissuunnitelma pitää sisällään lukuisia kannatettavia elementtejä keskustan julkisivun ja viihtyvyyden kohentamiseksi, torialueen ja kirjastopihan kehittämisen mainitakseni.

Kävelykadut ovat kiinnostava mahdollisuus. Valtuustoseminaarin yhteydessä osa valtuutetuista esitti näkemyksiä moottoriliikenteeltä suljetusta ydinkeskustasta, jossa voisi kaupunkipyörillä liikkua ja nautiskella elämästä sujuvasti. Minä en ole ollenkaan varma siitä, että olisivatko nämä hyviä ratkaisuja Salon keskustan kannalta. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa, mutta ei ainakaan vielä.

Ihmisten ostoskäyttäytyminen on muuttunut huomattavasti. Monessa kaupungissa rakennetaan helposti saavutettavalle kaupungin laidalle isoja ostoskeskuksia, joihin sijoittuvat marketit, erikoisliikkeet ja palvelut saman katon alle. Oman osansa kaupan alan markkinoista on ottanut myös verkkokauppa. Pahimpana esimerkkikaupunkina mainitsen Jyväskylän, jolla on suuri ongelma kävelykadun tyhjenemisen kanssa, vaikkakin kyseessä on yliopistokaupunki. Ratkaisuna esitetään maanalaista parkkihallia mahdollisimman lähelle kävelykatua, jotta asioimisen helppous säilyisi. Liikkeet ovat tehneet jo omia johtopäätöksiään ja hakeutuneet markettien yhteyteen.

Salon keskustan vahvuus kaupan kannalta on maksuton pysäköinti ja sitä kautta saavutettavuus. Heikkoutena pidän sitä, että keskusta ei ole kovin houkutteleva. Ei ole uutinen kenellekään, että kivijalkakauppa ja jopa keskustan ostoskeskukset ovat vaikeuksissa jo nykyolosuhteissa. Kävelykaduilla menestyvät parhaiten yritykset, joiden toiminta perustuu viihtymiseen ja palveluihin yleensäkin.
Kävelin juuri kävelykaduksi suunnitellun Vilhonkadun läpi. Mietin, että tämä katu ei kyllä sovellu nykykiinteistöineen ja yrityksineen pelkäksi kävelykaduksi. Vilhonkatu on jo kävelypainotteinen ja tarvitsee läpikulkuliikenteen nykyisten liikkeiden toiminnan turvaamiseksi. 

Marko Tapio (kok.)

Tulevaisuuden Rakentaja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *